بررسی عنصر عاطفه در اشعار مهدی اخوان ثالث
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده الهه آقاخانی
- استاد راهنما رحمان ذبیحی جهانشاه محمدزاده علیرضا شوهانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
شعر ازپنج عنصر عاطفه، تخیل، زبان، آهنگ و شکل تشکیل شده است. در این میان عاطفه یا احساس که زمینه ی درونی و معنایی شعر به اعتبار کیفیت برخورد شاعر با جهان ذهنی و حوادث پیرامون اوست، از مهم ترین عناصر محسوب می شود و موفقیت و پایایی شعر، مرهون آن است. مهدی اخوان ثالث از شاعران برجسته و نام آشنای معاصر است و اصالت و ماندگاریِ شعر او تا حد بسیار زیادی، مرهون عواطف صمیمانه و برخورد ویژه و مناسب او با جهان درونی و بیرونی خویش است. روش تحقیق به صورت مطالعات کتابخانه ای ا ست. ابتدا آثاری که در مورد اخوان تدوین شده است بررسی شد؛ سپس با مطالعه ی کتب و مقالات، تعریفی جامع از عاطفه ارائه دادیم. در نهایت نیز با مطالعه ی دفاتر شعری، به دسته بندی انواع عاطفه در اشعار اخوان ثالث رسیدیم.عواطف شعری اخوان ثالث را می توان در سه حوزه ی عواطف شخصی، عواطف سیاسی ـ اجتماعی و عواطف فلسفی دسته بندی کرد. در دسته ی شخصی عواطفی چون عشق، اندوه، حسرت و غم غربت، خشم و اعتراض، نفرت و یأس و امید حضور چشمگیر دارند. در بخش سیاسی ـ اجتماعی که مهم ترین و گسترده ترین بخش عواطف شعر اخوان را شامل می شود، یأس، نارضایتی، نفرت، وطن دوستی و امید بیش ترین زمینه ی عاطفی شعر او را به خود اختصاص داده اند. تأملات فلسفی شاعر نیز در مواردی چون یأس فلسفی، جبرگرایی، مرگ اندیشی، حسرت بر گذر عمر، عصیان و اغتنام فرصت باز نموده شده است.
منابع مشابه
مؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعهای از رهیافتهای نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ادوارد سعید، بنیانگذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرقشناسیاش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کردهاند. وی بر این باور بود که ...
متن کاملبررسی کهن الگوی سایه در اشعار مهدی اخوان ثالث
برطبق روان شناسی تحلیلی یونگ، روان انسان تشکیل یافته از سیستم های روانی است که به «کهن الگو» (archetype) و نمونة مثالی شهرت یافته اند. این پژوهش بر آن است تا کهن الگوی سایه را به منزلة مهم ترین و بارزترین کهن الگویی که در اشعار شاعر بزرگ معاصر، مهدی اخوان ثالث، بازتاب یافته است بررسی و تحلیل کند. از آن جا که کهن الگوی سایه در شخصیت انسان دارای کارکردهایی است که مربوط به جنبة منفی شخصیت انسان می...
متن کاملبررسی انواع آشناییزدایی درآثار مهدی اخوان ثالث
آشناییزدایی یکی از اساسیترین مفاهیم مطرح در نظریة فرمالیستهای روس است که هدف آن، بررسی جنبههایی از زبان است که منجر به آفرینش ادبی میشود. تمهیدات ادبی به سبب کاربرد فراوان تکراری میشوند و توانایی ایجاد غرابت را از دست میدهند. در یک تعریف گسترده آشناییزدایی، عبارت از تمام شگردها و فنونی است که نویسنده یا شاعر از آنها بهره میبرد تا جهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. هنرمند...
متن کاملبررسی مولفهی سفر در اشعار اخوان ثالث
چکیده یکی از مؤلفههای مکتب رمانتیسم، سیاحت و سفر است. رمانتیکها به سفر اهمیّت بسیاری میدادند و انواع سفر – جغرافیایی، تخیلی، نمادین و تاریخی- در آثارشان نمود و ظهور بسیاری داشت. از آنجا که روحیات شاعر رمانتیک با انزوای فردی و بیگانگی از محیط جامعه آمیخته است، بنابراین به رفتن از نقطه معلوم و عزم سفر به مکان نامعلوم - به خصوص شرق- تمایل داشت. مهدی اخوان ثالث یکی از شاعران برجستۀ مع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023